Зачини у ајурведи


Можда сте приметили да ја у маскама које сама правим употребљавам и зачине (цимет, каранфилић, ђумбир, куркума…). У овом тексту пишем о основним зачинима и њиховим основним особинама, а посебне ћу текстове писати о зачинима и њиховој употреби у козметици и локалном дејству на кожу.

Према ајурведи, неопходно је и коришћење али и правилно употребљавање зачина.

Овде не пишем о ајурведским биљкама већ о основним зачинима које углавном имамо у кухињи.

Чланци који имају било какве везе са ајурведом, на овом блогу се налазе под тагом ајурведа.

ЗАЧИНИ У АЈУРВЕДИ

Постоје два битна фактора у правилној исхрани. Први је узимање здраве хране (органска, здрава храна, свеже припремљена храна), а други је да се Агнију (варењу, метаболизму и процесу развоја ткива) помогне да буде максимално снажан.

Зачини су кључ за други фактор. Из тог разлога, што више једете тешку храну, то је неопходније да она буде правилно зачињена. Исхрана богата хранљивом, јаком храном (масти, слаткиши, месо, десерти) захтева зачине или ће брзо довести до вишка тежине и зачепљења физиологије.

Како да купите, сачувате и припремите зачине

С обзиром да је већина састојака у зачинима ароматична, боље је да купите цело семе уместо већ самлевеног зачина. Када се зачини самељу у фабрици, они губе доста од својих ароматичних састојака и све их више губе како време пролази. Чување зачина у добро затвореној стакленој посуди помаже семенкама да задрже своју снагу. Семенке се могу претворити у прах пре самог кувања, припремањем жељене комбинације у млину за зачине.

Зачинима је такође потребна помоћ у виду топлоте да би испољили своја најбоља својства. Пре употребе, зачине треба на кратко пропржити на уљу или на сувом тигању. Прво би требало да додате семенке које ћете пропржити, а затим зачине у праху. Немојте се удаљавати од шпорета док пржите семенке, јер лако могу да загоре.

🍀 —–💟—– 🌱 —–🌸 —–🌹 —–🌻 — 🍀 —–💟—– 🌱 —–🌸 —–🌹 —–🌻 –🍀 —–💟—– 🌱 —–🌸

Особине одређених зачина

А. Со
Слано је један од 6 основних укуса, а у исхрани је неопходна мала количина соли. Со би требало кувати у течној храни. То је боље него да се сипа директно за столом или док се прже зачини. Уместо тога, додајте је у супу или преко поврћа док се кува.

Б. Бибер
Бибер помаже у преносу хранљивих састојака кроз крвну баријеру у мозгу. Пошто се мозак састоји од 50% масноће, он се углавном храни висококвалитетним уљима. Пржење свеже самлевеног бибера у органском екстра чистом маслиновом уљу или гију се препоручује у редовној исхрани.
Бибер је веома стимулативан за варење и чишћење метаболизма. Међутим, бибер има веома загревајуће својство и по природи потенцијално погоршава Пита дошу.

Ц. Свеже, зелено биље
Свеже, зелено биље, често су то италијански зачини, имају диван укус и одлична својства, али већина њих је осетљива на топлоту и треба их додавати пред крај кувања. Препоручујем да увек купујете свеже зелено лишће директно на пијаци, уместо да користите сушене зачине у флашицама који се продају по продавницама.
1) Босиљак има прочишћавајући, холистички и побуђујући утицај на ум (назван „сатвичан“ у ведским терминима). Такође утиче на имунитет и чишћење области плућа. Ако особа пати од хроничног кашља и хладноће, свежи листови се могу умочити у врелу води и пити као чај током дана.
2) Цилантро (или коријандер) је лист биљке која нам даје семе коријандера. Веома је осетљив на топлоту, па се по традицији исецкани цилантро додаје у супу од дала, када се супа скине са ватре – пред крај кувања.

Д. Слатки зачини
Слатка храна, као што су десерти, је веома хранљивог састава, али је изузетно богата угљеним хидратима па јој је неопходна помоћ зачина да пресече тежину и ојача варење и асимилацију у телу. „Слатки“ зачини не само да чине да наши десерти имају диван укус већ имају и важан физиолошки ефекат.
1) Кардамом се углавном користи са млечним поризводима (ласи, чврсти индијски десерт од млека као што је барфи и топло млеко) да би се смањило стварање слузи у телу и помогло варењу.
2) Каранфилић је посебно ефикасан као помоћ Агнију (дигестивној и метаболичкој ватри) да се пробуди на почетку дана. Често препоручујем да људи узму мало динстаног воћа за доручак скуваног са неколико цветића каранфилића. Каранфилић оживљава Агни током 3-5 сати и помаже да варење и метаболизам буду снажни до ручка, који би требало да буде најтежи оброк у дану.
3) Цимет је цењен због његове способности да преноси хранљиве састојке у ткива. Он помаже телу да асимилује грађевинске блокове хранљивих састојака присутне у јакој храни.
4) Шафран јача сва ткива и има нарочито снажан ефекат на репродуктивно ткиво и користи се за повећање плодности. Када се шафран дода у сутлијаш са млеком, сувим грожђем, индијским орахом и шећером, добија се веома хранљива храна за људе мршаве грађе.

Е. Индијски зачини
Традиционални „индијски“ зачини највише су познати по својој способности да побољшају варење и метаболизам. Они су углавном љути и имају способност да смање Капху (осећај тежине) и повећају Питу.
1) Ђумбир је најомиљенији од свих ајурведских зачина. Има снажан ефекат на варење, али не ствара осећај топлоте као остали љути зачини. Ипак, пазите да не претерате са њим. Купујте свеж ђумбир на пијаци (не ђумбир у праху, у флашицама), исеците га и пропржите на уљу. Он најбоље подноси топлоту од свих зачина које смо споменули, тако да се може додати први током пржења.
2) Кумин је још један важан индијски зачин који се користи за јачање варења. Ради бољег ефекта, пропржите семенке/прах кумина на сувом тигању или на уљу.
3) Асофетида је одличан зачин, али је треба користити у мањим количинама услед њеног јаког мириса. Асофетида се често користи као замена за црни и бели лук у рецептима. То је због тога, што црни и бели лук стварају осећај слабости на ум и свест.
4) Коријандер поседује највеће расхлађујуће својство од свих зачина који имају знатан ефекат на оживљавање варења и добар је зачин за људе који имају вишак Пите.
5) Коморач има добар ефекат на превенцију слабог варења и гасова. Он јача апану, силу која контролише силазни ток хране кроз дигестивни тракт и такође је добар зачин за елиминисање нечистоће из црева.
6) Пискавица има снажан ефекат на метаболизам масти, шећера и угљених хидрата и често је користе људи који имају проблем са тежином.
7) Куркума је веома посебан зачин, пошто је по свом ефекту антиоксиданс и помаже при чишћењу свих ткива. Она је опора и има ефекат сувоће на мукоидну мембрану, па је могу користити људи који пате од хладноће и вишка Капхе.

 

zacinsko-bilje

 

Photo by Bhaskar Peddhapati, according to Creative Commons – водећа фотографија

Последња фотографија: записала сам чија је на другом сајту који тренутно није у функцији. Чим га средим, информацију ћу унети и овде. Хвала на разумевању.


  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
No tags 0 Comments 0

Нема кометара још.

Шта Би мислите?

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *